Personvernerklæring

Personvernerklæring for Inspire Helse AS- Åse Merete E. Birkeland

Sist oppdatert: 23.10.25

Denne personvernerklæringen forklarer hvilke personopplysninger vi samler inn, hvordan vi bruker dem, og hvilke rettigheter du har i henhold til personvernlovgivningen.

Dersom du har spørsmål om vår behandling av dine personopplysninger, kan du kontakte oss på:

Åse Merete E. Birkeland
Daleveien 85, 4517 MANDAL
Telefon: 975 07697
e-post: [email protected]

1. Behandlingsansvarlig
Behandlingsansvarlig for dine personopplysninger er:

Inspire Helse AS (936 324 584)
Representert ved daglig leder Åse Merete E. Birkeland.

Vi er ansvarlige for å sikre at dine personopplysninger behandles i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. 

Særlige kategorier av personopplysninger
Særlige kategorier av personopplysninger er typer av personopplysninger som er regnet for å være særlig sensitive og beskyttelsesverdige. De særlige kategoriene av personopplysninger, er opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse, politisk oppfatning, religion, filosofisk overbevisning eller fagforeningsmedlemskap, samt behandling av genetiske opplysninger og biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere en fysisk person, helseopplysninger eller opplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.

Etter personvernforordningen er utgangspunktet at behandlingen av denne typen personopplysninger er forbudt. Det er likevel lov til å behandle disse opplysningene, dersom man har et unntak fra forbudet. Eksempler på unntak kan være samtykke fra den som får personopplysningene sine behandlet eller at det er nødvendig å behandle opplysningene for å beskytte vitale interesser.

Inspire Helse AS behandler i utgangspunktet ikke særlige kategorier av personopplysninger. Vi har likevel ikke kontroll over hvilke opplysninger du velger å gi når du er i kontakt med oss. Hvis vi mottar særlige kategorier av personopplysninger fra deg på en måte som gjør at opplysningene lagres, for eksempel i et fritekstfelt, i en spørreundersøkelse eller på e-post, vil opplysningene slettes.

2. Hvilke personopplysninger samler vi inn, og hvordan bruker vi dem?

Formål og rettslig grunnlag
Inspire Helse AS behandler opplysninger om deg til ulike formål og med ulike rettslige grunnlag. Dine personopplysninger behandles for at vi skal kunne tilby deg våre produkter og tjenester, enten det gjelder kurs, nyhetsbrev eller annet gratis innhold som f.eks. en «freebie» og for at vi skal kunne markedsføre våre produkter og tjenester.

2.1 Kursdeltakelse

Når du melder deg på et kurs, behandler vi følgende opplysninger:

Personalia og kontaktopplysninger: Navn og e-postadresse.

Betalingsopplysninger: Håndteres av Stripe, Vipps eller Klarna (vi lagrer ikke betalingsinformasjon).

Kursprogresjon og statistikk: For å gi deg en best mulig læringsopplevelse.

Spørretimer og webinarer: Lyd, bilde og chatmeldinger (dersom du deltar aktivt).

Kursdeltakelse
Når du melder deg på kurs hos oss behandles personalia, kontaktopplysninger, betalingsopplysninger, kursprogresjon og kursstatistikk.  Dersom du velger å delta på spørretimer, behandles personopplysninger i form av lyd, bilde, e-postadresse og chatmeldinger. Opptak av spørretimer publiseres i kursplattformen og er tilgjengelig for kursdeltakere.

Formålet med behandlingen er å gjøre oss i stand til å levere avtalte produkter og tjenester til deg. Behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle en avtale med deg. Personopplysninger knyttet til kursdeltakelse behandles for perioden du har et eksisterende kundeforhold hos oss, og slettes tre år etter kundeforholdets opphør. 

Behandlingsgrunnlag: Oppfyllelse av avtale (GDPR art. 6(1)b).
Lagringstid: Opplysninger slettes senest 3 år etter kundeforholdets opphør.

2.2 Webinarer

Når du deltar på et webinar, registrerer vi:

Navn og e-postadresse

Chatmeldinger (hvis du skriver i chatten)

Når du melder deg på våre webinar registreres din e-postadresse og brukernavnet ditt i webinarløsningen. Dersom du velger å benytte deg av chatten i webinaret, behandles i tillegg dine personopplysninger i form av det du velger å skrive i chatten. Du vil informeres dersom det gjøres opptak av et webinar. Ved å være med på møtet samtykker du til at det gjøres opptak. Du kan være en aktiv deltaker på webinar på to måter; du kan enten skrive spørsmål direkte til oss i chatløsningen, eller du kan stille oss spørsmål direkte ved å ta ordet i møtet.

Spørsmål i chatten kommer ikke med på opptak, men dersom du velger å ta ordet, vil lyden (og video dersom du har skrudd på webkameraet ditt) være med på opptaket. Opptaket gjøres tilgjengelig for de som er påmeldt webinaret/kursdeltakerne i etterkant. Du kan trekke ditt samtykke til å være med på opptaket. Vi vil i så tilfelle redigere bort den aktuelle delen av opptaket, og publisere opptaket på nytt.

Personopplysninger behandles med formål om å informere om og å markedsføre, våre produkter og tjenester gjennom digitale arrangementer. Behandlingsgrunnlaget er vår berettigede interesse av å markedsføre våre tjenester og produkter.  I forbindelse med våre webinarer behandler vi også statistikk også spørsmål i chatten behandles med formål om å justere innhold i fremtidige webinarer. Behandlingsgrunnlaget er vår berettigede interesse av å forbedre våre webinarer. Behandlingsgrunnlaget følger av personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f. 

Behandlingsgrunnlag: Berettiget interesse (GDPR art. 6(1)f).
Lagringstid: Opptak av webinarer slettes etter 12 måneder.

2.3 Nyhetsbrev og markedsføring

Når du registrerer deg for nyhetsbrevet vårt eller laster ned en gratis ressurs (opt-in), samler vi inn e-postadressen din. Vi bruker opplysningene til å sende deg:

Nyhetsbrev

Informasjon om kurs og arrangementer

Markedsføringstilbud

Dersom du velger å melde deg på våre nyhetsbrev vil du motta informasjon om våre produkter, aktiviteter som eksempelvis webinarer, og markedsføring. Når du melder deg på nyhetsbrevet registreres din e-postadresse. For å gjøre nyhetsbrevet relevant for deg, kan innholdet tilpasses ut i fra dine kjøp, deltakelse på webinarer og nedlastning av gratis innhold. Vi mottar også tilbakemelding på om våre nyhetsbrev åpnes, og om det klikkes på lenker som ligger i nyhetsbrevet. Disse tilbakemeldingene gjør at vi kan tilpasse innholdet i, og mottakere av, fremtidige nyhetsbrev.

Formålet med å sende nyhetsbrev, er å gi informasjon om og å markedsføre våre produkter og tjenester til kunder og potensielle kunder. Behandlingsgrunnlaget er vår berettigede interesse av å markedsføre direkte mot personer som viser interesse i vår bedrift og våre produkter. Vi benytter også innlegg og annonser i sosiale medier for å markedsføre våre produkter og tjenester. Dette regnes ikke som direkte markedsføring, og er ikke en form for markedsføring som krever samtykke. Dine personvernopplysninger behandles heller ikke. Du kan ikke reservere deg mot dette på annen måte enn ved ikke å følge våre kontoer.  

Behandlingsgrunnlag: Samtykke (GDPR art. 6(1)a).
Lagringstid: Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på avmeldingslenken i e-posten.

2.4 Kundekommunikasjon

Dersom du kontakter oss via e-post eller sosiale medier, behandler vi:

Navn og e-postadresse

Innholdet i din henvendelse

Vi behandler personopplysningene dine når du er i kontakt med oss på e-post, telefon eller i sosiale medier. Når du er i kontakt med oss behandles normalt personalia og kontaktopplysninger, i tillegg til de personopplysningene du gir oss i forbindelse med dialogen vi har. Formålet med behandlingen er at vi skal kunne behandle henvendelser knyttet til våre tjenester og produkter, eller ditt kundeforhold med oss. Behandlingsgrunnlaget er vår berettigede interesse av kunne kommunisere på en enkel og effektiv måte med våre kunder og potensielle kunder i våre kontaktflater. 

Kundedialog slettes som hovedregel 3 år etter kundeforholdet er avsluttet. Dette fordi dialogen er av betydning for eventuelle rettslige krav som kan oppstå som følge av avtaleforholdet med oss. 

Dialog med potensielle kunder, slettes 6 måneder etter siste dialog. Dersom det foretas et kjøp, regnes dialog som knytter seg til våre produkter og tjenester for å være kundedialog. Dette kan for eksempel være spørsmål om kursinnhold eller forventet resultat.

Behandlingsgrunnlag: Berettiget interesse (GDPR art. 6(1)f).
Lagringstid: Henvendelser slettes etter 6 måneder hvis det ikke oppstår et kundeforhold.

Tillegg til personvernerklæring - Sertifiseringsprogram

2.5 Sertifiseringsprogram for nevroterapeuter

Når du deltar på vårt sertifiseringsprogram, behandler vi følgende personopplysninger:

Personalia og kontaktopplysninger: Navn, e-postadresse, telefonnummer og adresse.

Kursdeltakelse: Frammøte på samlinger, deltakelse i gruppearbeid og øvelser.

Veiledning og oppfølging: Notater fra 1:1-samtaler med kursleder (lagres kun i nødvendig omfang for å følge opp din progresjon).

Eksamensresultater: Vurdering av praktisk eksamen (15-minutters veiledningsøkt) og tilbakemeldinger.

Innleveringsoppgaver: Skriftlige refleksjoner, klientdokumentasjon (anonymisert) og faglige essays.

Sertifikat: Dokumentasjon på gjennomført utdanning, inkludert dato for fullføring og sertifikatnummer.

Lyd og bilde: Hvis du deltar aktivt på samlinger hvor det gjøres opptak til internt bruk (kun for kursdeltakere). Du vil alltid bli informert på forhånd dersom det gjøres opptak.

Formål med behandlingen

Formålet med behandlingen er å:

Gjennomføre utdanningen og gi deg best mulig læringsopplevelse

Vurdere din kompetanse og progresjon

Utstede sertifikat ved bestått eksamen og innlevering

Dokumentere gjennomført utdanning i henhold til juridiske krav

Behandlingsgrunnlag

Behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg om gjennomføring av sertifiseringsprogrammet. Behandlingsgrunnlaget er oppfyllelse av avtale, jf. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.

For opptak av samlinger og webinarer som gjøres tilgjengelig for kursdeltakere, baseres behandlingen på samtykke, jf. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å kontakte oss.

Taushetsplikt og anonymisering

Som deltaker på sertifiseringsprogrammet vil du få tilgang til andre deltakeres refleksjoner og erfaringer i gruppearbeid. All informasjon som deles i grupperommet er underlagt taushetsplikt.

Når du leverer inn klientdokumentasjon som en del av eksamen, må all informasjon som kan identifisere klienten anonymiseres. Du er selv ansvarlig for at ingen personopplysninger om dine klienter deles med oss eller andre kursdeltakere.

Lagringstid

Personopplysninger knyttet til gjennomføring av sertifiseringsprogrammet oppbevares i følgende perioder:

Kursmateriell og deltakerlister: Slettes 3 år etter avsluttet program

Eksamensresultater og innleveringer: Oppbevares i 5 år etter utstedelse av sertifikat (dokumentasjonsplikt)

Sertifikatregister: Oppbevares permanent for å kunne bekrefte gyldighet av utstedte sertifikater

1:1-samtaler og notater: Slettes senest 1 år etter avsluttet program

Opptak fra samlinger: Slettes 12 måneder etter siste samling

Hvis du ikke fullfører programmet, slettes dine personopplysninger senest 3 år etter siste samling.


Rettelse: Særlige kategorier av personopplysninger

(Dette avsnittet erstatter eksisterende tekst i personvernerklæringen)

Særlige kategorier av personopplysninger er typer av personopplysninger som er regnet for å være særlig sensitive og beskyttelsesverdige. De særlige kategoriene av personopplysninger, er opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse, politisk oppfatning, religion, filosofisk overbevisning eller fagforeningsmedlemskap, samt behandling av genetiske opplysninger og biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere en fysisk person, helseopplysninger eller opplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.

Etter personvernforordningen er utgangspunktet at behandlingen av denne typen personopplysninger er forbudt. Det er likevel lov til å behandle disse opplysningene, dersom man har et unntak fra forbudet. Eksempler på unntak kan være samtykke fra den som får personopplysningene sine behandlet eller at det er nødvendig å behandle opplysningene for å beskytte vitale interesser.

Inspire Helse AS behandler i utgangspunktet ikke særlige kategorier av personopplysninger. Vi har likevel ikke kontroll over hvilke opplysninger du velger å gi når du er i kontakt med oss. Hvis vi mottar særlige kategorier av personopplysninger fra deg på en måte som gjør at opplysningene lagres, for eksempel i et fritekstfelt, i en spørreundersøkelse eller på e-post, vil opplysningene slettes.

I forbindelse med sertifiseringsprogrammet for nevroterapeuter kan det forekomme at deltakere deler helseopplysninger om seg selv i gruppearbeid eller veiledningssamtaler. Slike opplysninger behandles kun muntlig i øyeblikket og lagres ikke skriftlig, med mindre det er strengt nødvendig for gjennomføring av utdanningen. I så fall vil behandlingen baseres på ditt eksplisitte samtykke.

3. Informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler på nettsiden for å:

Analysere trafikk og forbedre brukeropplevelsen.

Tilpasse markedsføring og innhold.

Du kan når som helst administrere eller deaktivere informasjonskapsler i nettleseren din.

Behandlingsgrunnlag: Samtykke (GDPR art. 6(1)a).

4. Hvem deler vi personopplysninger med?

Vi gir ikke dine personopplysninger videre til tredjeparter, med mindre:

Det er nødvendig for å levere en tjeneste.

Vi er rettslig forpliktet til det.

Våre databehandlere:

Go High Level (USA): Kursplattform, nyhetsbrev og landingssider. Sertifisert under EU-U.S. Data Privacy Framework.
Go High Level er vår leverandør av kursplattform, e-poster/nyhetsbrev og nettside (landingssidene). Når du deltar på kurs hos oss skjer det derfor i kursportalen til Go High Level, det er også gjennom Ho High level vi sender ut nyhetsbrev til e-postlistene våre. Dersom du kjøper våre produkter og tjenester, fasiliteter også Go High Level og Stripe kjøpet.

Zoom (USA): Webinarer. Overføring skjer kun med samtykke.

Stripe (USA), Vipps (Norge) og Klarna (Sverige): Betalingsløsninger. Håndterer transaksjonsinformasjon.
Betalings- og fakturaopplysninger behandles i tillegg for å oppfylle rettslige forpliktelser som påhviler Inspire Helse AS etter bokføringsloven. Behandlingsgrunnlaget er forordningens artikkel 6 nummer 1 bokstav c. Opplysninger det er nødvendig å lagre for å oppfylle våre forpliktelser etter bokføringsloven, slettes senest etter fem år. Du kan lese mer om hvordan Stripe behandler dine personopplysninger 
her.

Consult Regnskapsfører Stokkeland (Norge): Regnskap og bokføring.
I forbindelse med utføring av regnskapet behandler regnskapsfører personopplysninger i form av regnskapsbilag. Opplysninger som da behandles er personalia og transaksjonsopplysninger.


5. Overføring av personopplysninger til USA

For å levere våre tjenester bruker vi leverandører i USA.

📌 Gi High Level er sertifisert under EU-U.S. Data Privacy Framework, noe som sikrer at dine personopplysninger behandles med tilstrekkelig beskyttelse.

📌 Zoom brukes til webinarer, og deltakere gir aktivt samtykke til at data kan behandles i USA.

📌 Stripe håndterer betalingsopplysninger i henhold til EUs standard kontraktsklausuler.

📌 Vipps og Klarna lagrer data i henholdsvis Norge og Sverige og er underlagt EØS-regulering.

Selv om disse leverandørene har høye sikkerhetsstandarder, kan amerikanske myndigheter i visse tilfeller kreve innsyn i data.

 

6. Dine rettigheter

Du har følgende rettigheter:

Innsyn: Be om kopi av hvilke opplysninger vi har om deg.Les mer om din rett til innsyn.

Korrigering: Få feilaktige opplysninger rettet.Les mer om din rett til korrigering her

Sletting: Be om å få slettet dine opplysninger (med unntak av juridiske forpliktelser). Les mer om din rett til sletting her.

Begrensning: Be om at vi midlertidig stopper behandlingen av opplysningene dine.

Protest: Protestere mot behandling basert på vår berettigede interesse. Du kan lese mer om din rett til å protestere mot behandlingen her.

Dataportabilitet: Få dine opplysninger overført til en annen aktør.

📌 Hvordan utøve dine rettigheter?
Du kan be om innsyn i de opplysningene som Inspire Helse AS behandler om deg. Dersom du ønsker innsyn i opplysningene dine, ber vi deg bruke
skjemaet for innsynsbegjæring. Skjemaet kan sendes til  [email protected] Vi besvarer forespørsler innen én måned.I noen tilfeller kan svarfristen forlenges med to måneder. Hvis det er nødvendig å forlenge svarfristen, informerer vi deg om dette innen én måned fra vi mottok henvendelsen din.


7. Klagerett

Dersom du mener vi har behandlet dine personopplysninger i strid med lovverket,håper vi at du vil gi oss beskjed.  Da kan vi undersøke nærmere hva som har skjedd, og forsøke å løse saken. Du kan også sende en klage til Datatilsynet. 

Datatilsynet
E-post: [email protected]
Nettside:
www.datatilsynet.no
Her kan du lese om hvordan du klager til Datatilsynet.

 

 


Oppdateringer av personvernerklæringen

Vi oppdaterer denne erklæringen ved behov. Endringer publiseres på vår nettside.

Sist endret: 23.10.25

 

 

Inspire Helse AS